Het jaar is alweer bijna voorbij, dus de hoogste tijd voor een nieuwe update uit Oud Aalden. We eindigden onze vorige post ermee dat we even een kleine verbouwpauze in zouden lassen om wat andere klusjes op te pakken. Niet altijd de leukste klusjes, maar wel fijn om even wat dingen van de to-do lijst af te kunnen strepen.
Eén van onze grootste ergernissen was de bende in de schaapskooi. Dit was vroeger de jongveestal en heeft dus een mestgrup in het midden. Deze hadden we tijdens het slopen opgevuld met puin uit het huis, maar het was er nog niet van gekomen om de boel vervolgens af te maken. De buren hadden nog een flinke stapel 30×30 tegels die we op mochten halen, dus daar hebben we (op de warmste dag van de zomer) de grup mee dichtgemaakt. Nu kunnen we weer zonder onze nek te breken ‘s avonds de schapen voeren.
Een volgende klus was het weer fatsoeneren van de bestrating. Door al het gegraaf voor de riolering, warmtepomp en nieuwe meterkastaansluitingen was het een mooi maanlandschap geworden bij de achterdeur. Met de stenen die we eruit hadden gehaald, aangevuld met de 30×30 tegels van de buren, hebben we weer een begaanbaar pad naar de achterdeur aangelegd. Uiteindelijk gaan we de 30×30 tegels wel vervangen voor iets mooiers, maar voor de komende tijd kan het prima zo.
Kunnen jullie je de nattigheid van afgelopen winter nog herinneren? Wij wel… Op kerstavond stonden we dijkjes te maken om onze zonnepanelen te beschermen tegen het water. Omdat we onze kerstavond liever op een andere manier doorbrengen, hebben we onze zonnepanelen (wederom met 30×30 tegels) een stuk opgehoogd.
Na nog een aantal andere klusjes en een heerlijke kampeervakantie in Frankrijk, was het tijd om de verbouwing weer op te pakken. Eerste klus: het zandstralen van de gebinten. We hadden verwacht dat we hier een paar weken mee bezig zouden zijn. Maar oef! Viel dat even tegen! Van een oom van Rolina konden we een straalketel en een drukvat lenen. Maar met twee niet al te grote compressors, bleek het moeilijk te zijn de boel goed op druk te houden. Dus via Marktplaats een grotere compressor gekocht. Ook bleek het straalgrit wat we in eerste instantie gekocht hadden, te fijn te zijn om de dikke lagen verf en carboleum van het hout te krijgen. Om nog maar niet te spreken van verstoppingen, slangen die snel slijten of los schieten, beschermglaasjes die binnen de kortste keren mat zijn gestraald… Kortom: blegh! Maar het goede nieuws is: het is eindelijk klaar en we zijn heel blij met het eindresultaat!
Aan de voorkant van het huis zitten enkele lage gebintbalken die flink waren aangetast door houtworm. Met behulp van hamer, bijtel, trekmes en lamellenschijf op de haakse slijper hebben we de aangetaste delen verwijderd. Alleen nog even behandelen tegen houtworm en ze kunnen er weer 100 jaar tegenaan!
Zoals we in onze vorige post al vertelden, konden we via Landschapsbeheer Drenthe subsidie krijgen voor de aanplant van cultuurhistorische landschapselementen.
We hebben nu in de schapenweide twee appelbomen (Drents Paradijs en Princesse Noble), twee perenbomen (Verbeterde Jut en Pondspeer) en oer-Drentse pruimenboom: Mirabelle de Nancy. Om de jonge bomen te beschermen tegen de hongerige schapen hebben we er kastanjehouten schapenhekjes omheen gemaakt.
Naast fruitbomen hebben we ook 14 meter beukenhaag en 22 meter meidoorn aangeplant. Meidoorn werd van oudsher gebruikt als veekering, vanwege de scherpe doorns. Helaas hebben de schapen weinig historisch besef en hebben ze een deel van de meidoorns aangevroten. Dat scheelt ons weer snoeien, zullen we maar zeggen. De schapenhekjes zijn dus niet voor niks en inmiddels hebben we de meidoorn beschermd met wat extra gaas.
Aan de voorkant van het huis hebben we een overstek die open is. Hier lagen oude deuren en andere planken op om het dicht te maken. Maar dat was geen fraai gezicht en bovendien was het allemaal zo rot als wat. Die deuren hebben we tijdens het slopen al weggehaald, maar er moet nog wat voor terugkomen. Na wat inspiratie opgedaan te hebben bij oude boerderijen en schuren in de omgeving hebben we besloten om de overstek dicht te maken met eiken schaaldelen. De kieren tussen de schaaldelen gaan we aan de bovenkant afdichten met dampopen folie, om ongedierte en tocht tegen te gaan.
De volgende klus op ons lijstje is het voorbewerken van de balken van de balkenlaag voor de verdiepingsvloer. Omdat de balken in het zicht komen, willen we er een subtiel sierrandje aan maken. Na wat probeerstukjes hebben we besloten om een romeins ogee (soort S vorm) te gebruiken. Na het frezen moeten de balken nog geschuurd en tot slot ook gegrond worden. Om dit een beetje efficient te doen hebben we een productielijn opgezet waar we aan de ene kant beginnen met frezen en via een schuurstation naar een verfbank gaan. Tot slot eindigen de balken in een droogrek (ook wel steiger genoemd).
Zoals altijd eindigen we met nog wat mooie plaatjes van de afgelopen tijd. Op naar 2025, waar we hopelijk eindelijk echt resultaat gaan zien van de verbouwing!







































